Kommunikationens roll i hållbarhetsarbetet – hela sändningen

Här ligger hela sändningen från Climate First + Fotografiskas näringslivsforum den 29e april!

Under sändningen träffade vi tre huvudtalare som från olika perspektiv berättade om hur kommunikationen påverkar vårt hållbarhetsarbete och vice versa. Anna Hermes, en av våra grundare från Hermes Group, var också med för att hålla ihop eftermiddagen och som huvudarrangör av eventet. Vår vd Helena Torhage fick chansen att berätta för fler om våra medlemskap och vårt mission.

Climate First + Fotografiska 29 April 2021 from Fotografiska on Vimeo.

Stort tack till Carl-Johan Schultz, planner på Forsman & Bodenfors, Yrsa Lindberg,  humanekolog och planner och på Futerra och Annie Sebelius, marknad- och kommunikationschef på Grant Thornton för att ni gav oss inspiration, kunskap och nya verktyg att jobba med! 

Key Takeaways:

  1. Genom kommunikation kan vi förändra beteenden.
  2. 84% anser att varumärken behöver bli mer transparenta i hur de följer sina klimat- och hållbarhetslöften. Det går inte att driva sin kommunikation i någon annan riktning än vad verksamheten gör.
  3. Man kan inte hantera hållbarhetskommunikation separat. Det måste vara en del integrerad del av verksamheten.
  4. Vi behöver bli mer tydliga med vår story och bygga en vision om hur samhället/livet fungerar även inom planetens gränser.
  5. Vi behöver miljövetare och liknande kompetens på byråerna.
  6. Alla som jobbar med kommunikation behöver höja sin kunskapsnivå vad gäller hållbarhet.
  7. Vi behöver bygga en hållbarhetsstrategi inifrån och ut. Börja med ledningsgruppen och säkerställ att alla är eniga om att hållbarhet ska genomsyra hela verksamheten. 
  8. Engagerade medarbetare som utvecklar självledarskap och själva leder förändringen är nyckeln till att lyckas.
  9. Se till att ha koll på marknadsföringslagen (bl.a. för att inte greewasha)



Share on

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart