Ingen vill veta var du köpt din tröja – eller? Om transparens i textilindustrin

Har du någonsin frågat en kock var dennes råvaror kommer ifrån? Hur hade du känt för maten som serverades om kocken vägrat svara på ursprunget på det som finns på tallriken? Hur hade du känt för maten om kocken kunde redogöra i detalj var råvarorna kom från? Att känna till historien bakom det vi köper och att de som säljer oss varan visar intresse och engagemang skapar ett enormt värde och en respekt och medvetenhet väcks inom oss. Att veta och våga vara öppen ger ofta en känsla av lyx.

För oss på Lub Dub Denim, som nya in i textilbranschen men med erfarenhet från många andra branscher, blev vi förvånade att se att det inte var praxis att veta vart varje beståndsdel av ens produkt kom ifrån eller att man inte såg något värde i att framhäva eller ens kommunicera vem ens leverantörer är. Skulle inte en känsla av lyx infinna sig i kunder som fick en 3D bild av produkten de köpte? Det finns så klart konkurrensrisker med transparens och spårbarhet men när vi nu vet att transparens är centralt i ett genuint hållbarhetsarbete så borde vi väl känna att fördelarna övervägde nackdelarna. 

Vi befinner oss mitt i en klimatkris så vi borde dela med oss av det vi gör rätt och kanske vara öppna för hjälp när vi inte är på rätt spår. Tillsammans kan vi göra större framsteg än om vi försöker ta stegen själva. Vi på Lub Dub Denim känner att öppenheten är motiverande också då det sätter press på oss att tillverka den bästa produkten av de material vi har tillgång till. Det är ju viktigt att komma ihåg att produkter av hög kvalitet också håller längre och kan återvinnas lättare.

Hur vi gör

Vår hela affärsmodell är byggd kring att vi tror på hållbarhet och transparens – det senare som ett medel för att hållas ansvariga och fatta rätt beslut i stora som små frågor.

Vi har än så länge bara en flerfunktionell produkt och den lanseras i vår, 2022. Vi kallar den för ”The Dungaroo” och det är en 100% bomull denimhängselbyxa i unisexmodell som är testad för att säkert kunna bära barn i den.

Vårt recept på hållbarhet är

  • Tidlös design = vi tror på stil, inte mode
  • Hög kvalitet = slitstark och skapad för att användas mycket och länge
  • Ekologisk (GOTS) såväl som återvunnen bomull = biologiskt nedbrytbar och hållbart producerade råvaror
  • Unisexmodell = färre modeller och storlekar, minska svinn 
  • D2C = minska behovet av transporter samt ha kontroll på lager
  • Funktion = Dungaroon har flera funktioner i ett plagg
  • Få leverantörer = vi väljer att jobba med ett fåtal leverantörer som sedan sätter ramen för vilka produkter vi gör i framtiden.
  • Transparens = vi är öppna med vilken påverkan på miljön vi har på gott och ont och vi lyfter fram våra leverantörer vilket som följd skiner ett ansvarsljus på dem med. Vi är inte perfekt men vi vill påvisa att vi konstant jobbar mot förbättring.

Idag finns många Transparency & Traceability plattformar som hjälper varumärken i bland annat textilindustrin att enkelt kunna få en aktiv överblick, följa upp och förbättra sina resurskedjor från råvara till färdig produkt. Det är i dagsläget en boom inom SaaS-världen att skapa plattformar för att visa sitt miljöarbete, certifieringar och resurskarta och även om viljan finns så är inte alltid kunskapen av textilbranschen där. Vi har kysst ett flertal grodor under vår resa och vi vill gärna hjälpa andra med det vi har lärt oss så hör gärna av er om ni vill ha lite tips och råd. Som sagt är samarbetet väldigt viktigt för att nå målet av en frisk planet.

För att summera, Lub Dub Denim är en liten startup i textilbranschen men vi har stora ambitioner och visioner. Vi vill kunna överlämna vår planet till våra barn i ett bättre skick än den är idag och transparens samt spårbarhet är mycket viktiga faktorer i detta. Vidare, att uppnå målen kräver också samarbete inom branschen och vi vill därför igen säga att vi gärna hjälper kollegor i branschen med tips och råd från resan vi varit på fram tills nu.

Och för att svara på frågan, vi vill faktiskt veta var du köpt din tröja. Vi vill veta allt om den, hela vägen från råvara till produkt.

Av: Kiki Karlsson & Nina Isaksson –  grundare Lub Dub Denim

Följ gärna Lub Dub Denim
Instagram: @lubdubdenim
Facebook: https://www.facebook.com/lubdubdenim
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/lub-dub-denim-ltd/

Share on

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart